ZorgConnect jaarverslag 2020

2020 was het COVID-19-jaar. Daar kunnen we niet omheen. Het is niet eenvoudig om nog iets toe te voegen aan alles wat daar al over gezegd en geschreven is. In ons jaarverslag van 2020 proberen we hier toch op terug te blikken en enkele belangrijke pijlers te onderscheiden.

Het jaarverslag 2020 in beweging

Ons jaar samengevat in 2 minuten? Bekijk snel onderstaande video!

Een blik op 2020

Zorg is geen hel

Helden werden ze vaak genoemd, de zorgverleners zelf bleven er nuchter bij. Ja, 2020 toonde hoe zwaar de job kan zijn, maar ook welk gigantisch verschil je op menselijk vlak kan maken. Door er te zijn voor een medemens. Laat ons vooral ook dat in de verf zetten.

Helaas wordt de arbeidsmarkt van zorgprofielen steeds krapper. Laat ons jongeren blijven motiveren om de keuze te maken en hen niet afschrikken. Anders zal het inderdaad een heroïsch, maar eerder ook onmogelijk werk worden om de groeiende zorgvraag te beantwoorden.

Degelijke, structurele financiering

De thuisverpleging is vrij goed beloond voor de aanpak van de crisis (op papier weliswaar, want de centen zijn er nog niet). Maar we laten ons daarmee niet afschepen: de vragen die we al jaren stellen naar een betere structurele financiering van het werk van de thuisverpleegkundige, moeten nu ook echt een antwoord gaan krijgen.

Roei de misbruiken en frauduleuze praktijken bij de wortel uit. Overheden hebben onze steun, maar schenk de overweldigende meerderheid van thuisverpleegkundigen nu uw vertrouwen. Ze hebben in 2020 meer dan ooit getoond het waard te zijn.

Samenwerking​

Wat we ook hebben aangetoond in 2020, en waar we als ZorgConnect voluit aan hebben meegewerkt, is dat samenwerking in de sector loont. Die beweging moet worden verdergezet.

We schreeuwen allemaal om de aandacht van dezelfde, schaars beschikbare zorgverleners. Ook op dat vlak moeten we naar een andere visie.

ZorgConnect verenigt mensen met een hart voor anderen om zo de beste zorg te verlenen. Zorgen voor onze patiënten, maar ook voor elkaar, zodat we een veilige haven vormen.

ZorgConnect is altijd dichtbij.

Pijlers uit 2020

Zorgzaamheid

De uitdaging van 2020: het coronavirus

ZorgConnect sluit 500ste zorgverlener aan

Opleidingsaanbod in volle groei

Digitalisering zorgt voor meer persoonlijk contact

Menselijkheid

Zorgverleners beschermen in theorie en praktijk

ZorgConnect thuishulp zet mensen centraal

Het jaarverslag

Benieuwd naar het volledige jaarverslag, met daarin alles wat in 2020 gebeurde? Je kan het hier volledig downloaden.